Pelien ja laitteiden suhde

7

Steel_Battalion_controllers

Vuoden 2015 E3-pelimessut ovat nyt olleet ja menneet, joten niiden voi turvallisesti todeta olleen valtaisa menestys. Erilaiset uutiskanavat kansainvälisestikin raportoivat tapahtumasta ennennäkemättömällä innostuksella kerraten videopeliteollisuuden menemisiä ja tulemisia. Pelinkehittäjien helpotukseksi ja ilahdukseksi peliteollisuus tuotiin messujen yhteydessä massojen eteen sen sijaan, että niistä kuultaisiin ainoastaan pelipiireissä. Uusia pelejä ja vekottimia riitti tämän vuoden messuilla, mutta AAA-luokan korkean budjetin pelit ja virtuaalitodellisuuslaitteet toimivat selvinä vetonauloina. Vaikka tuntuukin, että uudet laitteet on suunniteltu erityisesti tietynlaisia pelejä varten, tilanne on usein päinvastainen.

Jo pelkästään erilaisten järjestelmien määrä tänä päivänä tarkoittaa, että pelejä täytyy suunnitella tiettyjä laitteita varten. Wii U, Xbox One, PS4, tietokoneet, tabletit, älypuhelimet ja hybridit vaativat kaikki eri tavoin suunniteltuja pelejä, mikä puolestaan on johtanut siihen, että järjestelmät ja niiden käyttäjäkannat määrittelevät, minkälaisia pelejä julkaistaan ja kehitetään.

Kuinka tämä on sitten tapahtunut? Siinä missä aikoinaan pelien suunnittelijat ja kehittäjät toivat markkinoille omia lisukkeitaan järisyttävän suosituille ja tutuille systeemeille – esimerkiksi Steel Battalionin valtava ohjain tulee mieleen – kehittäjät tuntuvat kokevan tarpeen jakaa aikansa ja yritteliäisyytensä suhteellisen laajalle määrälle järjestelmiä, sillä markkinoilla on yksinkertaisesti niin paljon kilpailua pelkästään eri laitteiden välillä.

Tämä näkyy selvästi esimerkiksi PC-tabletti-älypuhelin -kolmiossa. Tietokonejulkaisuihin keskittyvät pelisuunnittelijat pyrkivätkin kehittämään ja optimoimaan julkaisuja kaikille kolmelle systeemille. Netissä toimivat kasinosivustot, joilla voi pelata kaiken maailman Vegas-teemaisia pelejä – kuten Casino.com – ovat esimerkiksi sopeutuneet tähän suunnittelemalla sivustoja, jotka ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä kaikilla erityyppisillä laitteilla. Tämä on luonnollisesti auttanut sivustoja kasvattamaan niin käyttäjämääriä kuin tuottojakin.

Indiepeliyhteisö on toiminut samaan tyyliin, mutta vaikka mahdollisuudet monimutkaisiin grafiikoihin ja ominaisuuksiin ovat paremmat kuin koskaan, yhtiöt ovat ainoastaan tehneet niistä simppelimpiä, sillä pelejä voi siten pelata kevyemmilläkin laitteilla. Pelit kuten Papers, Please, Axiom Verge, The Banner Saga ja aina loistava Fez perustuvat huomattavasti konsolipelejä yksinkertaisempiin ominaisuuksiin. Tietysti pienten indieyhtiöiden kehittäjätiimit ja budjetit rajoittavat suunnittelua myös, mutta on vaikea kuvitella, että pelejä olisi julkaistu nykyisessä yksinkertaisuudessaan viime vuosikymmenellä, kun pelejä pelattiin pääasiassa vielä konsoleilla ja isoilla, tehokkailla PC:illä.

Konsolipelejä kehittävät yhtiöt ovat toisaalta menneet päinvastaiseen suuntaan. Entistä kehittyneemmät prosessointi- ja grafiikkateknologiat ovat taanneet, että pelien suunnittelijat yrittävät hyödyntää uusia metodeja parhaansa mukaan. No Man’s Sky pitää sisällään yksityiskohtaisen taivaan, josta löytää 18 kvintiljoonaa tähteä. Star Wars: Battlefront taas esittelee valtavia taistelukenttiään, pelaajamääriään ja ällistyttäviä efektejään, ja Fallout 4 yksityiskohtaista suunnitteluaan. Kaikki nämä pelit toimivatkin hyvinä esimerkkeinä siitä, kuinka pelisuunnittelu on optimoitu tiettyjä laitteita varten, minkä voi nähdä tehneen peliteollisuudesta vain entistä mielenkiintoisemman.

Share.

7 kommenttia

  1. Hyvä artikkeli! Onneksi indie pelit oli vahvasti esillä! Tosin toivotaan että peleissä tultaisiin jossain vaiheessa hieman ”taaksepäin” eli ei enää pelkästään miellytettäsi käyttäjää tarinan kustannuksella.

  2. Paluuviite: Vempaimia.net -

  3. Paluuviite: Videopelien tulevaisuus - Vempaimia.net

  4. Hyvä juttu. Lisälaitevalmistajien silti toivoisi valmistavan vimpaimensa useammalle laitteelle. Miksei esim sama ralliratti voi toimia pc:llä ja pleikalla ja xboxilla samaan aikaan, vaan pitää olla ”eri malli”?

Jätä kommentti